Tuesday, May 18, 2010

KARI IKAN 'MELUTUT'

Berjumpa lagi kita, bercerita tentang makanan la apa lagi..

Kawan saya sorang ni di Kuantan pun suka jugak makan-makan ni. Satu hari saya turun la ke Kuantan. "Eh, jom aku bawak ko makan kat satu tempat ni", pelawa dia. "Best sangat ke yang ko sampai cam tak menyabor-nyabor nak bawak aku ni?", balas saya. "Ko ikut je la, duduk dalam keta ti sampai la. Bukan aku nak suruh ko merangkak kesana", balas kawan saya ni dengan sakastik nya. Dia ni boleh tahan jugak sakastik nya, kadang-kadang macam orang tak sayang mulut pun ada hahahaha...

Dipendekkan cerita, kitorang pun pergi la ke restoran tu. "Ek eleeeh restoran cam gini dia bawak aku", bisik hati kecil aku. Mana tak nya, saya jangkakan dia nak bawak ke restoran yang kelas sikit ke. Nama restoran tu Tanjung Seafood, di Tanjung Lumpur, Kuantan. Saya pun ikut je la, banyak cakap nanti dia suruh saya balik jalan kaki pulak, lagi parah haha..

Kami pun duduk la dimeja batu bulat dan kerusi batu, ala-ala gerai kat tepi laut gitu. Saya duduk je, segala ordering, kawan saya yang buat. "Macam biasa boss, kari ikan merah, butter prawn, japanese tofu with gravy, sayur biasa da la boss. Nasi 2 ok", pinta si kawan saya ni pada waiter yang datang ambik order.

Setelah beberapa minit, apa yang diorder pun sampai satu per satu di mulai dengan kari ikan merah. Dihidang dalam periuk tanah liat besar. Saya dengan tak sabarnya nak tau apa la yang kawan saya ni sibuk sangat dengan kari ikan merah ni..saya pun ambik sudu, cedok kuah kari, hidu dulu pastu masuk mulut..rasa. Masuk je kari tu dalam mulut, kapilari-kapilari darah pada lidah mula menghantar mesej dengan pantas ke otak dan terus keluar dari mulut saya..."Pergh, power siut kari ni!". Kawan saya pun, "Haaa tu la ko, ko ingat kedai macam ni tak boleh nak produce makanan sedap ke?", tempelak kawan saya. "Ha ni la kari 'melutut' kalau ko nak tau..lepas ni ko akan rasa macam nak melutut ketagih kari ni, ha baru ko tau! Mana nak cari kat KL tu?" Aduh pedas betul kata-kata kawan saya tu haha..

Memang kari dia best giler, kuah dia sedang-sedang je pekat nya. Warna menarik, rasa kari pedas-pedas manis memang membuatkan selera makan tu naik. Isi ikan merah memang fresh, sebab tu ada rasa manis-manis ikan tu. Ada tahu kembang yang menjadikan kari tu lagi sedap. Pergh, boleh bawak mimpi tidur malam. (tengah taip blog ni pun saya dah terkecur lidah haha).

Butter prawn dia pun 'meletop'! Udang besar and portion tak kedekut punye. Memang puas hati. Udang digoreng dulu dengan sedikit tepung. Bila gigit, ada texture crunchy. Atas hidangan udang ni ditabur dengan serbuk telur kuning keemasan (kuning telur yang dipukul dengan sedikit gula dan digoreng dalam minyak panas, menghasilkan serdak-serdak kuning keemasan yang rangup). Memang sedap, tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata. Sendiri mau rasa la..

Pendek kata, pengalaman saya malam tu memang berbaloi. Worth the trip to Kuantan la omputeh kata. Memang lepas tu saya 'melutut-lutut' pada kawan saya suruh dia belanja lagi kari 'melutut' tu haha. Di restoran tu selain ikan merah, macam-macam jenis seafood lagi ada...scallops, lobster, mantis prawn macam-macam lagi la. Pendek kata tepuk 'poket' tanya selera la..

Ha..apa lagi. Jom makan-makan!

No comments:

Post a Comment