Friday, May 14, 2010

CHAR KOAY TEOW or KOAY TEOW GORENG?

Salam 1Malaysia.


Dua, tiga hari tak update blog ni sebab pergi 'outstation'. Tak sempat nak online. Hari ni dah balik ke KL semula dan ada masa malam ni untuk coretkan sesuatu. Minggu lepas saya ada makan di gerai Char Koay Teow di Batu Caves. Tapi sebelum saya buat review tentang char koay teow dia, saya ada soalan cepumas...Char Koay Teow atau Koay Teow Goreng? Nanti saya jawab soalan ni dipenghujung post saya hari ni.

Koay Teow Pucuk Paku…itulah nama gerai tempat saya makan char koay teow minggu lepas. Ni sebenarnya gerai pacak je. Malam je ada gerai ni. Lokasi gerai ni berhampiran stesen Petronas Batu Caves, di sebelah kiri traffic light simpang nak ke Batu Muda. Tepi jalan je, tak boleh miss punye. Lokasi memang strategik. Dari jauh dah nampak orang ramai makan kat situ. Jadi, malam tu saya pun macam ‘curious’ la pasal apa ramai sangat orang makan kat situ. Saya pun singgah, lebih kurang pukul 11.00 mlm. Bagi orang KL, pukul 11.00 ni kira ‘malam masih muda’ la dan perut pun asyik tanya je bila makanan nak masuk .

Malam tu hampir nak penuh jugak meja yang banyak digerai tu. Saya pun duduk la dimeja yang hampir hujung jugak la. Meja belum sempat dikemas lepas pelanggan lain makan sebelum tu. Saya pun tunggu la dengan penuh sabar untuk beberapa minit jugak la. Tak ada pun staf dia datang ambik order. Terlambai-lambai jugak la saya. At last, datang la waitress dia ambik order. Perbualan saya dengan dia seperti dibawah:

Waitress: Nak order apa?
Mr. Makan: Hmmm..char koay teow la…tu tulis koay teow pucuk paku tu apa dia?
Waitress: Char koay teow letak pucuk paku bang…
Mr. Makan: Mai la satu, nak try la jugak pe benda nya.
Waitress: Air bang?
Mr. Makan: Teh ais la.
Waitress: Ok.

Saya pun tunggu la, akhirnya apa yang di order pun sampai. Maka saya pun menjamah la so called char koay teow pucuk paku dia. Perkataan pertama keluar dari mulut saya…’tak sedap pun!’ Rasa masin je, tak rasa macam char koay teow. Saya pun terus godek-godek koay teow tu nak cari pucuk paku nya. Tak jumpa pun! Dalam hati saya dah menyumpah seranah dah (tak payah la saya masukkan dalam blog ni) . Kata koay teow pucuk paku tapi pucuk pakunya tak nampak pun. Dah la rasa out! Memang hampa la. Dah rasa-rasa tu nak minum la pulak…sedut je teh ais, choi tak rasa teh pun. Rasa susu Gold Coin bancuh dengan air je. Ntah-ntah teh tu dah berapa kali recycle tak tau la. Lagi sekali hati saya menyumpah-nyumpah. Agak-agak la kalau nak bajet pun, jangan la sampai teh tu tak ada rupa, rasa dan warna teh!

Nak pendekkan cerita, dah selesai makan, saya pun pergi la ke cashier dia nak bayar. Mungkin akak cashier ni taukeh kut. Sebelum saya hulur duit, sempat gak saya tanya dia. “Kak saya makan char koay teow tadi tak nampak pun pucuk paku nya?” Akak tu pun laung kat tukang masak dia, “Ada lagi ke pucuk paku?”. Tukang masak dia kata tak ada. Dengar je tukang masak dia kata pucuk paku dah tak ada, saya pun macam nak hangin dah, dan saya cakap kat akak tu, “Habis tu kenapa saya order tadi tak dibagi tau dah habis?” Akak tu dengan muka ‘dek’ nya buat-buat macam tak ada apa-apa yang berlaku, buat tak tau aje dengan soalan saya tadi. Cakap ‘sorry’ pun tak!

So, kesimpulannya, makanan tak sedap, servis tak bagus. Kalau ada orang ajak makan free pun saya tak nak la makan lagi kat gerai tu. Kalau 5 bintang saya bagi ½ je.

Berbalik pada soalan cepumas tadi, char koay teow ke koay teow goreng? Kalau dari segi bahasa, kedua-duanya adalah benda yang sama. Dalam bahasa Cina, ‘char’ tu adalah goreng. Jadi, char koay teow adalah koay teow goreng. Tapi telah menjadi budaya di Malaysia (tak tau siapa yang mulakan), char koay teow adalah koay teow goreng basah, ada kuah sikit manakala koay teow goreng, koay teow goreng kering, selalunya ada kerang. Itu la pengalaman saya minggu lepas. Nanti saya cerita pulak pengalaman saya makan ‘kari ikan melutut’ di Kuantan.

Jom Makan-makan!

No comments:

Post a Comment